یلدا مهدوی | شهرآرانیوز؛ طرح «چهره به چهره» این روزها برای دهه هشتادیها در حال اجراست. پنجشنبهای که پشت سر گذاشتیم، گردهمایی مربیان و مبلغان این طرح با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی در میان نسل نوجوان برگزار شد. علی اکبر روحی گل خطمی مجری این طرح تربیتی در استان خراسان رضوی است. هدف این دو طرح نوجوانان اند و محور اجرای آنها نیز برای این قشر پایه ریزی شده است. روحی در حاشیه این گردهمایی توضیحاتی برای این دوره یک روزه داد. او در ابتدای گفته هایش بیان کرد: «طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره از سال ۱۳۸۰ و زیر نظر استاد قرائتی در کشور آغاز شد. در ادامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از این طرح حمایت کرد. به گفته روحی، هدف این طرح تربیت و رشد معنوی نوجوانان و جوانان توسط استادان حوزه و دانشگاه است.»
درباره چندوچون اجرای این طرح در استان و اینکه از چه سالی در استانمان اجرایی شده است، روحی این طور بیان میکند: «با پیگیریهای انجام شده، طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره از سال۱۳۹۰ در خراسان رضوی وارد مرحله اجرایی شد. در این مدت حدود هزار نوجوان در استان توانستند در دورههای این طرح شرکت کنند.»
مدیرکانون فرهنگی هنری شهیدروحی با ارائه آماری میگوید: «حدود دو دهه از اجرای این طرح میگذرد و ۲هزارو۵۰۰ حلقه تربیتی با حضور ۲هزارو۵۰۰ مربی در کشور برگزار شده که سهم ما در استان، برگزاری صد حلقه تربیتی برای نوجوانان بوده است.»
روحی درباره چگونگی حضور استادان و برپایی دورهها با نوجوانان این طور پاسخ میدهد: «حلقههای تربیتی در مساجد و مدارس به صورت هفتهای یک بار برگزار میشود. استادان نیز با توجه به نیازسنجی و نظرسنجی و موضوعها انتخاب میشوند. انجام فعالیتهای اردویی، مهارتی و مسابقات کتاب خوانی در کنار حلقههای تربیتی ازجمله برنامههای کاربردی در موضوع جذب نوجوانان است.»
او دوره یک روزه چهره به چهره برگزارشده در مشهد را این طور ارزیابی میکند: «در این گردهمایی یک روزه بیش از پنجاه نفر از مربیان تربیتی به منظور آموزش و دانش افزایی برای هدایت بهتر نوجوانان و جوانان حضور یافتند و محتوای آموزشی با محوریت اصول دین، مسائل قرآنی و سیره اهل بیت (ع) در قالب شش جلد کتاب دعوت و ۱۰ جلد کتاب امید (کاهش آسیبهای اجتماعی) در اختیار مربیان قرار گرفت تا آنها در جلسات هفتگی که در مساجد، حسینیهها یا بوستانهای محلات برگزار میکنند، این مطالب را به نوجوانان و جوانان ارائه دهند.»
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری شهیدروحی در ادامه به طرح «چکامه» نیز اشاره میکند؛ طرحی که محوریتش نیز بر پایه مسائل و آسیبهای اجتماعی است. او میگوید: «سال ۱۳۹۸ بود که طرح «چکامه» با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مناطق آسیب خیز به تأیید وزارت کشور رسید. بر این اساس و با همین ضرورت، اجرای طرح چکامه از سال۱۳۹۹ شروع شد.»
روحی در توضیحات تکمیلی درباره طرح چکامه میگوید: «بر پایه طرح چکامه دویست حلقه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سکونتگاههای غیررسمی کشور برگزار شد. در مشهد نیز تاکنون ۱۰حلقه برپا شده است. امیدواریم با حمایت بیشتر بتوانیم این طرح را توسعه دهیم.»
محمد مهدوی مربی تخصصی حلقههای تربیتی است. او حالا در طرح چهره به چهره استان به عنوان سرمربی فعالیت میکند. میگوید کارکردن با نوجوان شرایط خاص و روحیهای خاص میطلبد. مهدوی به این جمله اش یک تأکید نیز اضافه میکند: «مربیان طرح چهره به چهره به دلیل اینکه با قشر نوجوان سروکار دارند، باید افرادی توانمند، پویا و سرزنده باشند تا بتوانند با نسل نوجوان ارتباط قوی برقرار کنند.»
مهدوی به برگزاری دوره یک روزه طرح چهره به چهره در مشهد نیز اشاره میکند و میگوید: «این دوره که ویژه مربیان بود، میتواند نقش بسزایی در افزایش مهارتهای تعامل بین مربیان با نسل نوجوان داشته باشد. البته این را اضافه کنم که مربیان شناسایی شده برای این دورهها افراد باتجربه هستند که ارتباط گیری قوی با نسل نوجوان دارند.»
این مربی تخصصی طرح چهره به چهره، گفت وگوی مستقیم را یکی از شاخصههای نزدیک شدن دو نسل میداند و میگوید: «مربیان با ایجاد حلقههای تربیتی در مساجد به تبیین احکام تربیتی میان نوجوانان میپردازند. بی شک هرکدام از این نوجوانان میتوانند نمونه و الگوی خوبی برای هم نسلیهای خود باشند.» این سرمربی طرح چهره به چهره استان به برگزاری حلقههای تربیتی این طرح در مساجد نیز اشاره میکند و میگوید: «حضور نوجوان در مساجد به نوبه خود میتواند نشانه و مصداقی از کارکردهای اجتماعی مساجد باشد.»
مهدوی در ادامه مسجد را پایگاه مردمی ذکر میکند. با این حال، به این موضوع نیز اشاره میکند که مساجد از کارکردهای اجتماعی خود دور شده اند. مصداق حرف هایش تصور نقش بسته در اذهان عمومی مردم است: «از دید بخشی از مردم مساجد فقط نقش عبادی دارند.» او به برگزاری این دوره برای مربیان نیز اشاره میکند و میگوید: «این هنر مربی توانمند است که بتواند نوجوانان را جذب مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی کند و آنها را چنان در مسیر درست هدایت کند که هرکدام از آنان الگویی برای هم نسلان خود باشند.»